Jak wynika z danych przedstawionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w tym roku do użytku ma zostać oddanych jeszcze 220,541 km dróg. W większości będą to drogi ekspresowe, ale pojawią się także nowe odcinki dróg krajowych.
S8 niedługo przez całą Polskę
Do końca 2017 roku oddane do użytku ma zostać pięć odcinków drogi ekspresowej S8 Warszawa – Białystok. Będzie to oznaczać, że do tego, aby trasa w całości była ekspresowa, będzie brakować jeszcze dwóch odcinków. Mowa o fragmentach od Poręby do Ostrowi Mazowieckiej i od Ostrowi Mazowieckiej do granicy województwa.
Planowo w lipcu miały zostać udostępnione kierowcom dwa podlaskie części S8: Zambrów – granica województwa (14,912 km) i Mężenin – Jeżewo (14,26 km). Jednak z uwagi na pewne problemy ich realizacja przeciągnie się na ostatnie miesiące br. Również w 2017 roku ukończone mają zostać mazowieckie fragmenty S8: Marki – Kobyłka (8,13 km), Kobyłka – Radzymin (7,24 km) i Wyszków – Poręba (8,129 km). W przypadku dwóch pierwszych z nich również doszło do opóźnień. Ostatecznie, obwodnica Marek ma być gotowa do końca wakacji, reszta trasy, w październiku.
W ogólności trasa S8 łączy Wrocław, przez m.in. Łódź i Warszawę, z Białymstokiem. Poza wymienionymi wyżej fragmentami w budowie są jeszcze dwa odcinki. Prowadzone przez warszawski oddział GDDKiA przedsięwzięcia zakładają budowę trasy z Radziejowic do Przeszkody (9,9 km) i z Przeszkody do Paszkowa (11,621 km). One mają być gotowe kolejno w lipcu 2019 roku i w październiku 2019 roku.
Koszt trasy, która planowo ma być gotowa w 2017 roku, to 2,05 mld zł. Pozostałe odcinki będące w realizacji będą kosztować 1,493 mld zł.
S7 od Ostródy do Olsztynka
Kierowcy, jeszcze przed końcem wakacji, mają także ruszyć kawałkiem drogi ekspresowej S7 w województwie warmińsko-mazurskim. Prace na odcinkach Ostróda Północ – Ostróda Południe, czyli obwodnica Ostródy, i Ostróda Południe – Rychowo mają zakończyć się w sierpniu br. Dodatkowo ostatniego dnia października przypada kontraktowy koniec robót na trasie Rychowo – Olsztynek.
Łączna długość trasy, która zostanie oddana do użytku w ramach budowy S7 z Ostródy do Olsztynka to 37,2 km. Jednak Przedsięwzięcie dotyczące budowy obwodnicy Ostródy zakłada także działania dotyczące drogi krajowej nr 16 o długości 8,7 km.
Zadania, dotyczące tych trzech fragmentów S7, zostały powierzone trzem różnym firmom. Drogę od węzła Ostróda Północ do węzła Ostróda Południe buduje Budimex. Umowę, o wartości 1,326 mld zł, na tę inwestycję podpisano w czerwcu 2015 roku. Odcinkiem od węzła Ostróda Południe do Rychowa zajmuje się Strabag Infrastruktura Południe. Firma realizuje zadanie w ramach kontraktu podpisanego w kwietniu 2015 roku, który opiewał na 320,149 mln zł. Do budowy ostatniego fragmentu jest zobowiązana firma Strabag. Umowa na drogę z Rychowa do Olsztynka została podpisana w kwietniu 2015 roku, a jej wartość to 415,725 mln zł.
S51 na południe od Olsztyna
W tej samej okolicy ukończony ma zostać również odcinek drogi S51 z Olsztyna do Olsztynka. W ramach aneksu do umowy, podpisanej w lutym 2015 roku między GDDKiA a firmą Energopol Szczecin, roboty mają zakończyć się 12 grudnia 2017 roku. Fragment ma liczyć 13,345 km, a jego wartość to 442,508 mln zł.
Trasa połączy się ze wspomnianą wcześniej drogą ekspresową S7 i pozwoli mieszkańcom Olsztyna na lepszą komunikację w kierunku południowym i zachodnim. W przyszłości do tej części S51 zostanie dowiązana Południowa Obwodnica Olsztyna w ciągu tej samej trasy.
Łatwiejsza komunikacja w Zachodniej Polsce
W tym roku mają zostać ukończone również odcinki drogi ekspresowej S5 łączącej Poznań z Wrocławiem. Łącznie będą to cztery fragmenty, z czego jeden znajduje się w województwie wielkopolskim, a trzy w województwie dolnośląskim.
Pierwszy z nich połączy autostradę A2, startując z węzła Głuchowo, z miejscowością Wronczyn. Liczy on 15,875 km, a kontrakt na jego budowę, z konsorcjum firm Toto Construzioni Generali i Vianini Lavori, w GDDKiA podpisała w lipcu 2015 roku. Wartość tego wielkopolskiego odcinka S5 to 566,289 mln zł. Ma on być gotowy na koniec listopada br.
Pozostałe trzy części S5, które mają zostać ukończone w 2017 roku, to fragmenty węzeł Korzeńsko – węzeł Krościna (14,942 km, Budimex), węzeł Krościna – węzeł Trzebnic (13,8 km, Dragados) oraz węzeł Trzebnica – węzeł Widawa na A8 (19,292 km, Astaldi). Umowy na inwestycje dotyczące budowy tych fragmentów podpisano w 2014 roku. Łączna wartość podpisanych wtedy kontraktów to prawie 1,6 mld zł. Prace na nich mają zostać zakończone kolejno 30 października, 12 grudnia i 10 grudnia.
Łączna długość S5, która ma zostać oddana do użytku w 2017 roku to ok. 47 km. Jednak na to, aby trasa między Poznaniem a Wrocławiem, była w całości ekspresowa poczekamy do czerwca 2019 roku.
S19 na Podkarpaciu
W najbliższych miesiącach zakończone powinny zostać prace również na drodze ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Odcinki, które mają zostać oddane do ruchu kołowego jeszcze w tym roku to Sokołów Małopolski Północ – Stobierna (12,496 km) oraz węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe (6,309 km).
Realizacją pierwszego fragmentu tej trasy zajmuje się firma Aldesa Construcciones Polska, która w czerwcu 2014 roku podpisała z rzeszowskim oddziałem GDDKiA kontrakt o wartości 310,277 mln zł. Według planów roboty mają być skończone 1 września br. Drugi, z wymienionych odcinków, został powierzony firmie Eurovia. Umowa na tę inwestycję została podpisana w kwietniu 2014 roku, a jej wartość opiewała na 366,546 mln zł. Tą trasą powinniśmy pojechać jeszcze przed końcem wakacji.
Te części S19 leżą w ciągu tzw. Via Carpatia, czyli trasy, która ma być kręgosłupem Polski Wschodniej. Inwestycje jej dotyczące są priorytetem obecnego rządu, a jak podaje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa – cała droga jest w przygotowaniu lub realizacji.
Trzy obwodnice
W 2017 roku zakończyć się mają inwestycje dotyczące dróg obwodowych dla Jarocina, Nysy oraz Kościerzyny.
Pierwsza z nich to trzynastokilometrowy odcinek w ciągu drogi ekspresowej nr 11. Inwestycję, na którą kontrakt podpisano w listopadzie 2014 roku, realizuje firma Budimex. Koszt budowy trasy to 303,933 mln zł. Według planów ma zostać ona ukończona jeszcze w wakacje.
Pozostałe dwie drogi obwodowe, którymi mamy pojechać jeszcze w 2017 roku, leżą w ciągu dróg krajowych nr 41 i 46, a także 20. Na DK-41 i DK-46 powstanie obwodnica Nysy. Jej długość to 16,5 km, a za jej budowę opolska GDDKiA zapłaci, w ramach kontraktu podpisanego w sierpniu 2014 roku z firmą Mota-Engil, 307,440 mln zł. Prace na jej budowie mają zostać zakończone w październiku 2017 roku. Z kolei na DK-20 ma powstać obwodnica Kościerzyny. Umowa na tę inwestycję została podpisana we wrześniu 2014 roku, jej wartość to 176,170 mln zł, a wykonawcą jest firma Strabag. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to kierowcy pojadą drogą we wrześniu.
Druga jezdnia na S3
Ostatnim przedsięwzięciem, które ma zostać zakończone w tym roku, jest budowa drugiej jezdni obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego. Trasa ma zostać podniesiona do parametrów drogi ekspresowej na odcinku o długości 11,66 km. Zadanie zostało powierzone firmie Dragados, która wykona je za 309,349 mln zł. Umowę, na realizację inwestycji, podpisano we wrześniu 2014 roku. Infrastruktura ma być w pełni gotowa z końcem października br.
Obfite drugie półrocze
Do dziś, w 2017 roku, oddanych do użytku zostało 92,8 km dróg zarządzanych przez GDDKiA. Były to odcinki DK-74, S5, S7 i S11. W porównaniu z pierwszym półroczem br., druga połowa 2017 roku ma być znacznie bardziej obfita w nowe drogi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.